Nema sumnje kako će financijski aspekti i troškovne analize nabave novog tipa višenamjenskog borbenog aviona kroz njegov cjeloživotni vijek biti u fokusu interesa budućeg nacionalnog Povjerenstva koje će Vladi RH predložiti preferiranog dobavljača borbenog zrakoplova za početak pregovora početkom iduće godine.

Da bi usporedili što RH očekuje do primjerice 2040. godine kada su u pitanju izdvajanja za izraelski F-16 Netz i Gripen C/D možemo se poslužiti otvorenim izvorima. Činjenice i brojke su sljedeće: Prema dokumentu “ Life Cycle Management of Bahraini Amiri Air Force F-16″ iz lipnja 2001. u jednoj od tablica objavljeni su podaci vezane uz operativne troškove dvije eskadrile F-16. Jedni su podaci vezani uz eskadrilu 10 zrakoplova F-16 isporučenu 1980. godine, dakle avione tada stare 21 godinu, dok se drugi podaci odnose na eskadrilu 12 F-16 isporučenu 1990. godine, staru 11 godinu. Brojke su sljedeće:

Operativni troškovi po satu za F-16 star 21 godinu iznosili su oko 14.000 USD, dok su za avione stare 11 godina isti troškovi po satu bili približno 8500 USD. Uglavnom, slični podaci su u gotovo svim zemljama. korisnicima F-16. Uzet ćemo u obzir da bi HRZ i PZO koristio Gripen prema konceptu “pooling and sharing” (Mađarska, Češka, možda i Bugarska i Slovačka) i uz primjerenu utilizaciju, godišnji nalet 150 sati po zrakoplovu. To je logičan i pragmatičan pristup s obzirom kako je RH članica EU i NATO.  Operativni troškovi u tome slučaju iznosili bi 7000 USD ( svjesno nismo koristili podatke koje je objavio Janes Defence Weekly o troškovima Gripena po satu koji iznose 4700 USD kako nam pobornici izraelskog F-16 ne bi zamjerili).

Također, troškovi južnoafričkog Gripena od 9700 USD, na koje se neki pozivaju, ne mogu biti primjenjivi na hrvatski slučaj, jer bi RH bila dio spomenutog koncepta “pooling and sharing” koji znatno smanjuje troškove. U Južnoj Africi, troškovi po satu letenja Gripena 2013. bili su veći od deklariranih. Uključujući gorivo, oni su iznosili R135 400 (1 Rand je 0,07 USD) pa su iznosili $9,700.

Problem je u tome što su se fiksni troškovi flote južnoafričkih Gripena distribuirali na vrlo mali broj sati letenja, jer su Gripeni bili neko vrijeme prizemljeni zbog nedostatka novaca u proračunu za njihovo operiranje. Također, flota Gripena u Južnoj Africi ne operira u sklopu švedskog FMV “pooling and sharing” koncepta. Južna Afrika je izabrala od početka da posve samostalno nabavlja dijelove i održava flotu. Troškovi takve neovisnosti su veći nego u sklopu P & S koncepta gdje se dijele fiksni troškovi na velik broj sati naleta. Dakle, uzet ćemo realnih 7000 USD operativnih troškova po satu za hrvatski slučaj.

Za one koje ne bi primijenili koncept “pooling and sharing”za RH neka samo ukalkuliraju brojku od 9000 USD po satu, obzirom kako je 9700 USD u JAR-u bilo izazvano i jednim dijelom zbog višemjesečnog prizemljenja zrakoplova što u RH ne bi trebao biti slučaj. Naime, najskuplji zrakoplov je onaj koji je prizemljen.

Računica je vrlo jednostavna s obzirom na primjer Bahreina i troškove F-16 stare 20-ak i 10-ak godina, izraelski F-16 stari su 35 godina pa bi tako koštali najmanje 20.000 USD po satu. Ako je riječ o eskadrili od 12 zrakoplova i uz godišnji nalet od 150 sati po zrakoplovu što je ukupno 1800 sati za cijelu eskadrilu, te uz jučerašnji srednji tečaj USD, HRZ i PZO bi morao godišnje za F-16 izdvajati 242 milijuna kuna. Po istom principu, za eskadrilu novih Gripena C/D troškovi su oko 84 milijuna kuna. Razlika je 158 milijuna kuna na godišnjoj razini. Dakle, za toliko bi korištenje izraelskog F-16 A/B Netz bilo skuplje po jednoj godini. S obzirom kako se zrakoplovi uzimaju na rok od 30-40 godina, ali u ovom slučaju to nije moguće uspoređivati, jer izraelski F-16 bi mogao maksimalno izdržati 20 godina, razlika između ova dva tipa zrakoplova u troškovima je nevjerojatna, te iznosi 3,16 milijardi kuna.

Kalkulaciju smo pojednostavili, jer smo operativne troškove držali fiksnima uvažavajući startne troškovne pozicije kroz svih 20 godina korištenja, što naravno nije točno, odnosno, troškovi bi bili veći za oba zrakoplova, ali onda i razlika između njih. Međutim, dovoljno je za primjer vidjeti i ovu razliku. Netko bi se trebao zapitati što bi se sve moglo kupiti u sustavu obrane za 3.16 milijardi kuna u tome periodu. Što bi na to rekla mornarica ili KoV?

Nevoljama tu nije kraj, naime nakon toliko velikih operativnih troškova HRZ PZO bi došao pred zid 2040. jer bi morao krenuti s nabavom novog tipa zrakoplova zbog gašenja flote F16 stare tada već približno 60 godina. To sa Gripenom ne bi bio slučaj.

Čak i u slučaju da kojim slučajem Izrael ponudi F-16 Barak II Blok 40 to ništa bitno ne  mijenja na stvari, jer bi zrakoplovi dolaskom u RH već bili stari 25 godina i operativni troškovi bi bili oko 15000 USD po satu što je dvostruko više od Gripena.

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)