U vremenu od 10-28.listopada 2016. odvijao se ciklus obučnih i trenažnih aktivnosti na avionima MiG-21 iz sastava Eskadrile borbenih aviona (EBA) HRZ i PZO, a koji su zbog toga prebazirani iz matične vojarne na Plesu u vojarnu Zemunik u sklopu 93.zrakoplovne baze.
Prelet prva četiri zrakoplova MiG-21 obavljen je u ponedjeljak 10. listopada 2016. i to po složenim meteo uvjetima smanjene vidljivosti, niske podnice naoblake i jakog pljuska kako na Plesu tako i na Zemuniku. I ovom prilikom je pokazano da novoinstalirana NAV oprema nakon remonta i dogradnje u remontnom zavodu u „Odesaviaremservis” Odesa iz Ukrajine radi besprijekorno i u složenim meteo uvjetima.

Piloti su u 93.ZB Zemunik preletjeli s dva MiG-21 UM i dva MiG-21 BIS. Na zrakoplovima MiG-21 BIS 116 i 117 koji su prebazirani u Zemunik, prethodno su postavljena dijelovi sustava za registraciju pogodaka RP-1 (zemlja -zrak) i RP-3 (zrak-zrak). Prvi tjedan eskadrila je vježbala letenje u paru i letenje pojedinca kako u zoni Dugi otok LD(R)22 tako i prema aerodromima Split i Dubrovnik. Uvježbavalo se instrumentalno letenje i instrumentalni prilazi na Jadranske zračne luke od Dubrovnika do Pule.

Drugog tjedna EBA je u sklopu velike vojne vježbe HRM-a HARPUN 16 odradila veliki broj letova u zoni Dugi otok gdje su radili vuču mete za potrebe bojevog gađanja PZO-a flotile HRM-a. Svih dana vježbe EBA je s avionima MiG-21 imala veliki broj izlazaka dnevno i više od deset što nije zabilježeno još od vremena VRO Oluja i davne 1995 godine.

Sve aktivnosti obuke borbenih pilota provodile su se izvan dometa naseljenih područja i uz poštivanje svih zakonskih i sigurnosnih procedura. Tu valja napomenuti i visoki standard kojeg je EBA postavila sa svojim zapovjednikom Eskadrile borbenih aviona pukovnikom Željkom Ninićem i njegovim zamjenikom bojnikom Christianom Jagodićem te bojnikom Zvonimirom Milatovićem i bojnikom Adrianom Celijom kao pilotima koji su stasali u samostalnoj Hrvatskoj a danas su nosioci obuke i preobuke na mlađe pilote EBA.
Ovih dana u 93. ZB Zemunik EBA tehničari, inženjeri i piloti su pokazali visoki standard kojih se ne bi posramila ni neka veća borbena zrakoplovstva.

Prema najavama na službenim stranicama MORH-a za EBA nije bilo odmora ni u dane vikenda tako da je brigadir Ivan Selak kao probni pilot u dane vikenda subota-nedjelja 23. i 24.listopada zaprimio još dva aviona MiG-21 u sastav EBA i to MiG-21 UM 166 i MiG-21 bis 118 koji su prethodno bili na sto satnim pregledima.

Zadnjeg tjedna obuke u 93. ZB Zemunik upravo je došao i sam brigadir Ivan Selak s avionom MiG-21 bis 118 gdje je s mlađim kolegama proveo najzahtjevniji oblik obuke pilota nadzvučnog zrakoplova a to je gađanje vučne mete topom Gryazev-Shipunov GSh-23 [mm]. MiG-21 118 bio je “tegljač” a gađanje iza njega na metu vršeno je iz aviona MiG-21 bis 116 i 117.

Gađanje vučne mete zahtjeva visoku obučenost pilota koji gađa topom kako zbog pogađanja samog cilja tako u ovom slučaju i zbog sigurnosti i procjene u gađanju da topovsko zrno ne bih pogodilo zrakoplov ispred sebe. Nalet i broj radnih sati koji su prethodna tri tjedna ostvareni u Zemuniku su dokaz a ujedno i demanti svih onih ružnih stvari kojih smo se naslušali, načitali i nagledali od zlonamjernih ljudi posljednje tri godine. Usprkos nekakvim i politikantskim i zakulisnim igrama kojima je EBA-i ove godine nepravedno u periodu od šest mjeseci bilo oduzeto pet borbenih MiG-21 BIS, piloti i tehničari EBA-e su bez velike pompe pokazali kako “veleizdaju” ipak treba tražiti na nekim drugim mjestima.

Dana 25.listopada 2016 u utorak u ZB Zemunik bilo je 6 operativnih MiG-21 te dva na DBD-u Zagreb, što je veća ispravnost od one projicirane od oko 70 posto čak i u trenutku kad su 132 i 133 prizemljeni zbog nečijeg hira. Remont MiG-ova je i ovim pokazao da je to u ovom prijelaznom razdoblju bilo jedino moguće i ispravno rješenje kojim je dobiveno na vremenu do prelaska na novi tip borbenog aviona.

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)