Unatoč nizu nedavnih incidenata u kojima su pro-ruski militanti oborili ukrajinske vojne zrakoplove i helikoptere, zrakoplovi i dalje igraju značajnu ulogu u sukobu u istočnoj Ukrajini. Njihovo djelovanje u bliskoj zračnoj potpori snagama na terenu pomoglo je Kijevu nedavno zauzimanje gradova Dzerzhinsk, Soledar i Rubizhne. Osim helikoptera Mi-24 i Mi-8, avioni Su-25 su odigrali najistaknutiju ulogu u zračnoj potpori, ali kao rezultat pretrpjeli nesrazmjerne gubitke. Sovjetski Savez je uveo Su-25 još 1975. kao protutežu američkom A-10 Thunderboltu. Su-25 je namjenjen bliskoj potpori iz zraka i za napad na ciljeve na zemlji. To je već viđeno u Afganistanu i Čečeniji. Kada je Sovjetski Savez propao, Ukrajina je naslijedila približno 95 aviona Su-25. Od tog broja, 20 je bilo pri kraju svojih resursa. Zbog nedostatka sredstava Ukrajina je napravila nekoliko rezova kako bi struktura snaga bila manja, uključujući i smanjenje broja Su-25 godina. Ukrajinska vojska preostale zrakoplove je objedinila u 299. taktičke zrakoplovnu brigadu sa sjedištem u bazi Kulbakino sjeveroistočno od Odesse. Početkom sukoba na Krimu u veljači ove gopdine, ukupno je u sastavu 299. brigade bio 41 Su-25, od čega 18 u ispravnom stanju. Kijev je sredstva za remont i modernizaciju Su-25 iskoristio 2003. To se prije svega odnosilo na “instalaciju satelitskog navigacijskog sustava sa optičkim ciljnikom. Nadogradnja je poboljšala preciznost oružanih sustava Su-25 i omogućila djelovanje u uvjetima loše vidljivosti i nepovoljnih vremenskih uvjeta. To je dokazano u kasnijim operacijama protiv militanata u istočnoj Ukrajini na području Donbasa. Od početka borbi u istočnoj Ukrajini u travnju, Su-25 je bio predvodik zračnih napada na separtističke snage i potpora kopnenim snagama Da bi se pojačala njihova sposobnost, Kijev je opremio avione sa B-8M1 80 mm raketnim lanserima osim standardnog 30 mm topa kao i sa 800-litarskim pomoćnim spremnicima goriva za produljenje operativnog djelovanja. Mogućnost Su-25 da bude opremljen teškim naoružanjem, preciznost i čvrsta struktura čine ga idealnim za borbu protiv separatista. Široka uporaba ovog aviona u napadima na istoku Ukrajine izazvala je i gubitke aviona nakon što su se separatisti opskrbili PZO sustavima iz Rusije. Izgubljeno je ukupno sedam aviona ovog tipa. Nekoliko drugih je bilo oštećeno, ali se uspjelo vratiti u bazu na popravke. Ti gubici predstavljaju gotovo polovicu operativnih ukrajinskih Su-25 prije nego je izbio sukob, premda je u međuvremenu vojska uspjela remontirati i druge te ih dovesti u ispravno stanje. Kijev je također optužio Rusiju da je srušila ukrajinske Su-25 godina u nekoliko navrata. Vatra je navodno sa ruskog teritorija srušila dva Su-25 nad ukrajinskim gradom Saur Mogila 23. srpnja, a ruski borbeni zrakoplovi su navodno oborili još jedan Su-25 tjedan prije toga raketom zrak-zrak. Unatoč tim gubicima, Su-25 je iznimno korišten u istočnoj Ukrajini, jer je relativno jednostavan, pouzdan i čvrst avion za napade na zemlji. Su-25 je osobito bio koristan u ranim fazama sukoba, kada je Kijev je imao znatno superiorniju sile i opremu, a militanti nisu imali PZO sustave. Uz nastavak prijetnje ruskog borbenog zrakoplova i povećanja separatističkih sposobnosti za rušenje aviona, Su-25 više nije tako koristan. Niti je tako brz, ali ni opremljen obrambenim i zaštitnim mjerama kao novije proizvedeni zrakoplovi. Ipak, Kijev će vjerojatno i dalje oslanjati na njega, osim ako Moskva značajno povećava separatističke sposobnosti PZO borbe, kao što su sustavi Buk kojim je srušen malezijski avion. To neće biti lako, jer su pobunjenici zbog toga pod povećanim nadzorom.

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)