Američki veleposlanik: Izraelci dvije godine opstruiraju uvjete, F-16 je intelektualno vlasništvo SAD i LM

Američki veleposlanik u Hrvatskoj Robert Kohorst u petak je, vezano uz problem oko prodaje modificiranih izraelskih zrakoplova F-16 Hrvatskoj, izjavio da Izrael mora prihvatiti zadane tehničke uvjete kako bi američka strana pristala na prodaju 12 borbenih zrakoplova.

“Izraelci moraju prihvatiti naše tehničke zahtjeve i kada se to učini možemo krenuti dalje i prodaja zrakoplova biti će odobrena”, kazao je Kohorst na blagdanskom domjenku i oproštajnoj svečanosti izraelske veleposlanice Zine Kalay Kleitman, prenosi N1

Prema njegovim riječima, SAD je Izraelu dvije godine ponavljao o kojim se tehničkim zahtjevima radi te da je pomalo iznenađen “da sada imamo ovaj zastoj”.

Također, pojasnio je, pitanje je tko će platiti prenamjenu jer SAD i Lokcheed Martin moraju obaviti posao pošto su “oni ti koji posjeduju tehnologiju i intelektualno vlasništvo”.

“Iako nisam uključen u pregovore, mislim da Izraelci jednostavno nemaju izbora jer se radi o intelektualnom vlasništvu Lockheed Martina i oni moraju dati zeleno svijetlo za transfer”, rekao je američki veleposlanik novinarima.

Sada je posve jasno nakon izjave američkog veleposlanika da se radi o problemima na koje je Defender.hr nedavno ukazao. Naime, želi li Izrael dobiti dozvolu za prodaju zrakoplova F-16 Barak oni će se morati vratiti u prvobitno stanje, izraelska oprema mora biti izvađena, a ugrađena izvorna oprema od američkog proizvođača Lockheed Martina.

U tome slučaju, Lockheed Martin bi praktično osigurao cjeloživotni ciklus logističke potpore ovim zrakoplovima, a to znači dobro zaradio kroz idućih 20 godina. Izrael bi mogao dobiti novac samo za vrijednost samih zrakoplova što je samo 30 posto troškova, ali na svemu ostalom zaradio bi američki proizvođač.

Dakle, nije iznenađenje da Izraelci dvije godine pokušavaju svim sredstvima osigurati potporu SAD-a umjesto da prionu poslu i odrade tehničke zahtjeve koje su dobili od SAD-a.

Naime, tko će platiti sve to što je potrebno učiniti na F-16 da bi se udovoljilo američkim zahtjevima? Posve je jasno da Hrvatska to ne smije niti ne može učiniti, jer bi to značilo da izraelska prvotna ponuda više ne vrijedi i da je ona u konačnici znatno skuplja zbog ispunjenja dodatnih zahtjeva SAD-a. Bila bi to prevara i prema poreznim obveznicima u RH i političko samoubojstvo za ministra obrane Damira Krstičevića.

Dakle, sav trošak bi trebao ići na izraelsku stranu, a osim toga nakon ispunjenja ovih američkih zahtjeva, Izrael bi izgubio ekskluzivitet na drugi ugovor, onaj za logistički paket, jer bi Lockheed Martin ugradnjom svoje opreme kao nositelj intelektualnog vlasništva za F-16 dobio i posao logističke potpore hrvatskih F-16. Dakle, Izrael je u prilično velikim problemima i zato je razumljivo kako pokušava na sve moguće načine doći do američke privole što mu neće poći za rukom.

O kojim ciframa govorimo kada spominjemo logistički paket koji bi Izrael mogao izgubiti pristane li na američke uvjete?

Rumunjska je primjerice za 12 rabljenih F-16 starih 30 godina platila američki logistički paket naoružanja, opreme i potpore u visini 450 milijuna USD. U ovaj paket nije uključena cijena zrakoplova već samo oprema, dijelovi i pripadajuće naoružanje AMRAAM, Sidewinder i GBU-12 te AGM Maverick. Može li netko zamisliti da bi Hrvatska pristala na takav još jedan ugovor uz već postojeću cifru od 500 milijuna USD samo za avione.

Pojednostavljeno, na 10 godina godišnji proračun MORH-a bi bio opterećen sa oko 700 milijuna kuna i to pod uvjetom da Izraelci snose troškove vraćanja aviona u prvobitno stanje i ugradnje Lockheed Martinove opreme i opreme drugih američkih proizvođača.

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)