Rumunjska i Bugarska, dvije najmlađe članice NATO-a, očajnički trebaju modernizaciju svojih mornaričkih flota – što je uglavnom posljedica pogoršanja sigurnosnog stanja u crnomorskoj regiji.

Zamjena naslijeđenih i zastarjelih plovila modernim, višenamjenskim zapadnim platformama bit će skup izazov, a obje zemlje više ne mogu čekati. Donositelji odluka u Sofiji i Bukureštu pogrešno su upravljali procesom modernizacije, mjenjali su ciljeve nabave i tehničke zahtjeve i na kraju odgađali dugo očekivane akvizicije.

Bugarska mornarica i dalje se bori sa svojim operativnim ograničenjima, koja su posljedica starosti i tehničkog stanja postojećih mornaričkih platformi, jer Ministarstvo obrane zemlje sporo napreduje s trenutnim natječajem za isporuku dva višenamjenska obalna ophodna broda. Ishod programa nabave trebao se objaviti ovog ljeta, ali zbog nedovoljnih sredstava produljen je najranije do kraja 2019. godine.

Bugarski natječaj izazvao je veliko zanimanje među brojim europskim brodogradilištima, a tri su stranke odlučile podnijeti ponude: lokalni MTG Dolphin koji je predložio najnoviju verziju svog broda K-90, talijanskog Fincantierija, koji je u utrku ušao s modificiranom klasom Abu Dhabi korvete kao i njemački Lürssen s platformom koja se temelji na svojoj OPV 80/85/90 seriji. Međuresorno povjerenstvo, sastavljeno od stručnjaka iz Zapovjedništva mornarice, Ministarstva obrane, kao i ministarstava financija i vanjskih poslova, je već zaključilo procjenu pristiglih ponuda i odabralo najpovoljnijeg ponuditelja.

Zaključci trebaju biti predstavljeni Vijeću ministara bugarske vlade koje bi trebalo ​​odobriti prijedlog Ministarstva obrane i omogućiti početak pregovora o ugovoru. Očekuje se također da će razgovori s preferiranim ponuditeljem započeti ove jeseni, što će omogućiti postizanje sporazuma do kraja 2019., a nakon toga ubrzo potpisivanje ugovora.

Međutim, ovisno o drugim proizvođačima koji podnose formalne prosvjede i potencijalnim ponovnim procjenama pristiglih ponuda, moglo bi doći do daljnjeg odgađanja projekta. Prema trenutnim procjenama, prvi od novih bugarskih OPV-ova mogao bi biti isporučen do kraja 2023., a drugi bi trebao stići godinu iza. Proračun projekta je postavljen na 820 milijuna leva (470 milijuna USD), a plaćanja su raspodijeljena tijekom nekoliko godina – što je omogućilo Ministarstvu financija odgovarajuća sredstva za ostale hitne programe nabave, poput planirane nabave 150 oklopnih vozila na kotačima, što odgađa se dugi niz godina. Koliko god nabava novih OOB-a trebala značajno poboljšati operativne sposobnosti bugarske mornarice, to neće značajno promijeniti trenutnu ravnotežu snaga u crnomorskoj regiji.

Puno vjerojatniji razvoj koji će dovesti do takvog pomaka jesu napori Rumunjske na dovršenju programa tehničke modernizacije svojih mornaričkih snaga, koji zahtijeva nabavku četiri moderne, višenamjenske korvete i nadogradnju dviju bivših britanskih fregata Tip 22.

Početkom srpnja, rumunjski ministar obrane objavio je da je na natječaju za isporuku novih korveta izabrao Naval Group kao preferiranog ponuditelja. Dogovor, koji bi doveo do izgradnje četiri platforme Gowind u okviru sporazuma o prijenosu tehnologije, vrijedio je 1,2 milijarde eura (1,3 milijarde dolara).

Međutim, postizanje konačnog sporazuma mogla bi spriječiti nizozemska Damen grupa, jedan od odbijenih ponuđača, koji je osporio rezultate natječaja i uložio službenu žalbu Rumunjskom nacionalnom vijeću za rješavanje žalbi. Procjena Damenovog zahtjeva može potrajati nekoliko mjeseci.

U međuvremenu, rumunjsko Ministarstvo obrane namjerava nastaviti pregovore s Naval Group-om i očekuje da će, dok sud objavi rezultate svojih nalaza, biti postignut sporazum s francuskim proizvođačem.

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)