“Cijena nabave borbenih zrakoplova kod izbora ponuđača odnosi na “total package” koji bi uključivao nabavnu cijenu višenamjenskog borbenog zrakoplova, troškove preobuke pilota i tehničara, pripadajuće naoružanje, troškove prilagodbe/izgradnje infrastrukture te logističku potporu”, stoji u odgovoru MORH-a na naše pitanje vezano uz kriterij određivanja cijene nabave borbenih zrakoplova.

Unatoč višednevnim nastojanjima da dobijemo odgovor na pitanje da li će se u cijeni nabave moći evaluirati i biti vidljivi “life cycle costs” odnosno cjeloživotni troškovi borbenog zrakoplova, što nije samo logistička potpora, u MORH-u smo naišli prvotno na zid šutnje. Također, nismo dobili niti odgovor na pitanje na koji će se način vrednovati i bodovati element novi/rabljeni zrakoplov.

Međutim, odmah po objavi našeg teksta bez traženih odgovora , uslijedilo je vrlo konkretno i koncizno reagiranje MORH-a nakon čega je ipak sve puno jasnije i na tragu je onoga što rade zemlje s dugogodišnjom tradicijom i iskustvom u nabavi borbenih zrakoplova.

“Možemo vas izvijestiti da stručni timovi Ministarstva obrane dugoročno razmatraju sve troškove koji ulaze u životni vijek zrakoplova. Stručni timovi primjenjuju sustavan pristup upravljanja cijelim životnim vijekom aviona, na kome će se temeljiti  ta  vojna sposobnost. Ovakav pristup ne završava s njegovim uvođenjem u uporabu već se nakon nabave nastavlja kroz verifikaciju i validaciju, korištenje (održavanje, manje i velike modifikacije i modernizacije te eventualna produljenja životnog vijeka), podršku u održavanju i sve do konačnog povlačenja aviona iz upotrebe. Pri izboru, provode se sve potrebne analize radi iznalaženja najpovoljnije opcije za Republiku Hrvatsku” stoji u najnovijem odgovoru MORH-a.

Dakle, sad je sve puno jasnije i na tragu dosad objavljenih tekstova Defendera na tu temu. O troškovima eksploatacije zrakoplova samo smo površno zagrebali, ali i to je bilo dovoljno da se iskristaliziraju stvarni podaci o troškovima konkurenata sa kojima inicijalna cijena nema baš ništa.

Ono što još ne znamo, s obzirom na zemlje u koje će biti poslani zahtjevi za komercijalnom ponudom, gdje su zrakoplovi stari već sad 30-40 godina, na koliko dugo će se ovim odabirom rješavati sudbina borbenog zrakoplovstva, 10 ili 30 godina.

Ono što je sigurno jest činjenica da će Zahtjev za dostavom ponuda biti dostavljen veleposlanstvima Južne Koreje, Švedske, Grčke, SAD-a i Izraela do sredine ovog mjeseca, a rok za dostavu ponuda bit će do kraja rujna. Već 1.11. očekuje se odluka s kojim će se ponuđačem krenuti u pregovore.

Zapravo, izbor se svodi na F-16 star 30-40 godina i novi Gripen C/D.

S obzirom kako ovdje nije riječ samo o MORH-ovom programu već je ovo nacionalni projekt velike vrijednosti i važnosti, nadamo se kako će MORH na transparentan i javnosti dostupan način kroz suradnju s medijima upoznai detaljno javnost sa postupkom nabave.

Dobar primjer je nedavno bila rasprava o Nacrtu Strategije nacionalne sigurnosti gdje je ministar obrane Damir Krstičević ponudio priliku svima da kažu i rasprave bitne elemente ove strategije prije njezina konačnog donošenja.