Dok se Norveško ratno zrakoplovstvo priprema preuzeti prva tri borbena zrakoplova F-35, norveška vlada će primijeniti jednostavan pristup zbrinjavanja trenutno operativne flote F-16 šaljući je na otpad.

Umjesto da se pokuša nositi s kompliciranom politikom njihove eventualne daljnje prodaje ili nastavi plaćati troškove održavanja F-16 kao pričuve, Ministarstvo obrane planira ugasiti svoju kolekciju nešto više od pedeset F-16, rekli su dužnosnici.

Vlada planira ugasiti 56 zrakoplova F-16 na kraju 2021. godine, zamijenivši ih sa 52 F-35A. Norveška će preuzeti šest F-35 u 2017. od kojih će tri biti poslana u američku bazu Luke u Arizoni, koja je američki centar za obuku međunarodnih partnera. Norveška već ima u bazi četiri F-35A.

Preostala tri se očekuju u Norveškoj početkom studenog. Od 2018. nadalje, svi zrakoplovi će biti izravno isporučivani u Norvešku, a potom će po šest novih zrakoplova dolaziti svake godine. Norveška planira avione proglasiti operativnima u 2019.

F-16 će ostati u uporabi do kraja 2021. godine. Trenutno F-16 flota bilježi oko 7.000 sati naleta godišnje, a taj broj će pasti na oko 3000 sati do 2021., tvrde dužnosnici. Pilotima u dobi od 40 godina je zabranjena preobuka na F-35, kako bi bili sigurni da će pilotska baza za F-16 ostati dovoljno snažna dok se F-16 u potpunosti ne povuče.

Postoje brojni faktori koji ne idu u prilog preprodaja starih aviona. Prvi je dob flote – norveška flota je među najstarijim F-16 flotama u svijetu, s naletom po avionu od 10.000 sati.

Drugi su politička ograničenja kod preprodaje američkog naoružanja. Richard Aboulafia, analitičar Teal Group kaže da tolika starost aviona znači da će vjerojatno biti korisni samo kao zrakoplovi za obuku ili za pričuvne dijelove. U širem smislu, tržište rabljenih F-16 nije više snažno bez obzira na neke potencijalne dobre poslove u svijetu.

“Jedan od razloga tomu jest činjenica da mnogi korisnici F-16 čekaju dulje od očekivanog za F-35, tako da je ponuda rabljenih F-16 vrlo ograničena. No, čak i onda kad su F-16 bili na raspolaganju nisu kupljeni u velikom broju “, napisao je u e-mailu. “Jedan od problema je da postoji relativno mali broj zemalja koje su dovoljno bogate da operiraju sa F-16, ali ne i dovoljno bogate da ih kupe nove. Čudim se da se više zemalja istočne Europe nije odlučilo za rabljene F-16. ”

Zrakoplovi neće biti jedina stvar koja je otpisana. Vojni objekti u bazi Bodo, gdje su smješteni F-16, više neće biti dom borbenih zrakoplova. Većina F-35 flote će umjesto toga biti smještena u Orland Main Air Station, te na sjeveru u zrakoplovnoj bazi Evenes kako bi zaštitili zrakoplove P-8 u pomorskom nadzoru.

Bodø ima dugu povijest kao vojna baza koja je služila kao središte za U-2 i SR-71 špijunske zrakoplove kojima je operirao SAD tijekom Hladnog rata. (Gary Powers, U-2 pilot koji je srušen iznad SSSR-a 1960. godine, bio je na putu za Bodø.).