Indijska vlada je otkrila jedinični trošak aviona Dassault Rafale. Objavljivanje u indijskom parlamentu od strane državnog tajnika ministarstva obrane Subhash Bhamre 12. ožujka je usljedilo nakon što je politička oporba u Indiji navela da je nabavi nedostajala transparentnost u nabavi 36 borbenih aviona.

Bhamre je kazao kako je jedinični trošak zrakoplova 6,7 ​​milijardi USD (103,12 milijuna USD, odnosno 83,2 milijuna EUR) i to za “goli” zrakoplov. Međutim, rekao je da to ne uključuje troškove održavanja, naoružanja, modifikacije prema specifičnim indijskim zahtjevima, pričuvne dijelove i ostale usluge. za modifikacije, oružje i druge nedefinirane usluge u Indiji.

U svojem parlamentarnom odgovoru, Bhamre je uspoređivao troškove programa Rafale s prethodnom cijenom MMRCA natječaja u vrijednosti USD10.2 milijardi za 126 Rafala. Bhamre je kazao kako trošak završenog MMRCA programa nije uključivao transfer tehnologije već samo licencnu proizvodnju.

Op.ur. Do jučer su u MORH-u tvrdili kako je ponuda Šveđana za 12 novih višenamjenskih borbenih zrakoplova Gripen C/D s najnovijim softverskim paketom MS20 preskupa. Pogleda li se cijena Rafala od 83,2 milijuna EUR u “fly away” stanju i to za čak 36 zrakoplova ( da ih  je 12 cijena bi bila i 90 milijuna EUR), dakle “goli” zrakoplov i cijena novog Gripena C/D MS20 u istom “fly away” stanju od 58 milijuna EUR , onda je sasvim jasno kako u MORHu zaista ništa ne znaju o cijenama novih borbenih zrakoplova 4.generacije ili se s ciljem prave da ne znaju. Očekivati da novi zrakoplov 4. generacije bude ispod 58 milijuna EUR (čak 25 milijuna EUR jeftiniji od Rafala, pa i 30 ako se gleda broj od samo 12 zrakoplova) je izvan svake pameti. Dakle, samo zrakoplovi koštaju 700 milijuna EUR. Švedska ponuda za 10-godišnji logistički paket održavanja i pričuvnih dijelova, simulatora i obuku pilota i tehničara iznosi dodatnih 150-200 milijuna EUR, tako da je sveukupna ponuda zrakoplovi + ostalo približno 900 milijuna EUR.

Ovih se dana u pokušaju ublažavanja sve češćih kritika na račun favoriziranja izraelskih “izraubanih” F-16 Blok 30, obrambeni vrh odlučio na plasiranje potpunih besmislica o konkurentima. Pa je tako na jednom povećem skupu rečeno kako hrvatski borbeni piloti zapravo nisu sposobni ići s Migova na 4.generaciju borbenih zrakoplova, pa je bolje ići prvo na rabljene uspoređujući pritom kupovinu prvog automobila. Što uopće reći na to?

To podcjenjivanje hrvatskih pilota zaista nema smisla. Ako su Česi i Mađari u nevjerojatno kratkom roku prešli s Migova 21 i 29 na novi borbeni zrakoplov 4.generacije, po čemu su oni bolji od hrvatskih borbenih pilota. Ovdje najviše žalosti činjenica što se takve izjave ponavljaju već nekoliko puta s najvišeg vrha, a struka unutar HRZ-a jednostavno odšuti na takve izjave, čak i kada je se izravno pita o tome. Zašto je tomu tako, oni sami najbolje znaju.  

Nadalje, pokušava se proturiti teza kako švedska vlada ne stoji iza SAAB-ove ponude što je još jedan “spin” zagovornika izraelske ponude premda je nekoliko puta u službenim razgovorima rečeno kako to nije točno i da švedska vlada stoji iza projekta. Neka se jednostavno samo pogledaju ugovori Mađarske i Češke u vezi nabave Gripena, barem to nije teško pronaći na internetu. Svugdje je švedska vlada potpisnik ugovora.

Ukoliko izraelska ponuda bude konačno prihvaćena, bit će zanimljivo vidjeti tko će  dati garanciju, jamstvo, tko će založiti svoj profesionalni, osobni i politički ugled svojom izjavom da će zrakoplovi doseći 30 godina operativnog korištenja u HRZ i PZO? Što ako “navuku” maksimalno 15 godina umjesto obećanih 30,  postoji li moralna, politička, kaznena odgovornost za takvo što? Nije li to sklapanje štetnog ugovora? 

“To je dugoročna, strateška odluka koja će pozicionirati Hrvatsku kao još pouzdanijeg NATO partnera, ali i povećati našu vlastitu sigurnost i riješiti pitanja Hrvatskog ratnog zrakoplovstva za sljedećih 30 godina”, rekao je predsjednik Vlade RH Andrej Plenković u Briselu 22.02.2018.

Autor:

Marko Ćustić

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)