Saga sa remontom helikoptera Mi-171Sh se nastavlja. Nakon što je MORH naložio ZTC-u da mora pregovarati isključivo s ruskom stranom, prošlog tjedna su Rusi bili nekoliko dana u ZTC-u, da bi se na kraju zaključilo kako ovaj tjedan moraju dostaviti svoju konačnu ponudu koja, barem do sada, nije zadovoljila kad su u pitanju motori. Zanimljivo, Rusi su za više od 20 posto smanjili svoju početnu cijenu remonta, da bi nazovimo to tako “za jednu kunu” bili povoljniji od konkurencije. Kako su baš za samo toliko došli ispod cijene konkurencije, mogli bi znati oni koji su imali tu povlaštenu informaciju i vjerojatno je servirali ruskoj strani što je posao za neke druge institucije.

Kad su u pitanju motori, Rusi nude samo 6 godina međuremontnog resursa za motore helikoptera što je znatno kraće od biltena proizvođača, dok konkurentska strana, svjetski poznati proizvođač motora Motor Sich iz Zaporožja nudi 10 godina. Prema natječajnoj dokumentaciji traži se osam godina. No, to ne sprječava MORH-ovog Branka Pribolšana iz nabave da i dalje inzistira na ponudi Rusa. Također, tijekom pregovora predstavnici HRZ i PZO iznijeli su zamjerke na rad motora koji su prethodno bili remontirani u Rusiji kod Klimova.

I dok su Rusi remontirali Mađarima helikoptere Mi-8 u znatno poznatijem zavodu NARZ u Novosobirsku, a koji se pojavio i na tenderu u BiH, Republici Hrvatskoj se nudi potpuno nepoznati 810. zavod iz grada Chite na Dalekom istoku Rusije.

Bez obzira na sve, ako se sa Rusima pokušalo pregovarati oko spuštanja inicijalne cijene, zašto se to ne učini i sa Slovacima i Ukrajincima, odnosno zašto se i njih ne pozove na drugi krug pregovora, pa da možda i oni spuste cijene.

Njihovi zavodi imaju daleko veće međunarodne reference nego što je to 810. Zavod. Osim toga, prema natječajnoj dokumentaciji imaju i jednako vrijedne certifikate kao i Rusi. Ništa više i ništa manje. ZTC nabavlja već godinama originalne dijelove u Rusiji za remont helikoptera, te ih je dosad sa partnerima izvan Rusije tijekom prethodnih remonta uspješno ugrađivao na helikoptere HRZ i PZO.

Dok su se posljednjih desetak dana analizirali susreti hrvatskog ministra obrane Damira Krstičevića s čelnicima Pentagona, te predsjednice RH Kolinde Grabar Kitarović s američkim predsjednikom Donaldom Trampom, da bi se zaključilo kako su odnosi sa SAD-om strateški i nikad bolji, dok se OSRH spremaju za jačanje obrane NATO saveza na njegovim istočnim granicama od agresivne Rusije, dok SAD znatno povećava financijska sredstva u svrhu jačanja vojnih sposobnosti na granici s Rusijom, u Republici Hrvatskoj se trenutno događaju sasvim drugačiji i pomalo apsurdni scenariji i to baš pod pokroviteljstvom MORH-a.

Nevjerojatna je činjenica da bi se odabirom ruskog dobavljača remonta hrvatskih helikoptera financirala ruska obrambena industrija i opremanje ruskih vojnika koji se bore u Ukrajini primjerice, dok RH istovremeno šalje vojnike na istočne granice NATO saveza u cilju obrane od eventualne ruske agresije. Sve u svemu, dok NATO savez i SAD povećavaju izdvajanja za obranu istočnih članica Saveza od te iste Rusije, MORH nastoji poslati vojne helikoptere u istu zemlju, dakle potencijalnog agresora. Kakva je to poruka Saveznicima i domaćoj javnosti? Po čijoj direktivi?

Sa Rusijom zasigurno treba razvijati dobre odnose u području ekonomije, gospodarstva, ali ne na području obrane i nacionalne sigurnosti, jer je na tome području RH trenutno u potpuno dijametralno suprotnoj poziciji spram Rusije, da ne upotrijebimo težu kvalifikaciju.