Što se to događa s nabavnom cijenom borbenih zrakoplova F-16 Barak? Ukupna cijena izraelskih borbenih zrakoplova F-16 Barak s naoružanjem i opremom je nešto manja od 500 milijuna USD. Tako je barem pisalo u službenoj ponudi izraelske vlade na temelju koje je Povjerenstvo MORH-a za odabir borbenog zrakoplova odabralo upravo izraelsku ponudu za najbolju. Ministar obrane Damir Krstičević je tada rekao kako bi svi htjeli da imamo novi avion, ali da  je izraelska ponuda najpriuštivija s obzirom da se moraju gledati i uzeti u obzir i druga područja gdje je potreban novac kao što su zdravstvo, socijala i tome sl.

Kao rok otplate navedeno je 10 godina. MORH je planirao godišnje izdvojiti oko 360 milijuna kuna za opremanje HRZ borbenim zrakoplovom F-16 Barak. Čak je prošle godine MORH u projekcijama za 2020. naveo trošak u proračunu od 360 milijuna kuna za borbeni zrakoplov. Tako je bilo sve do danas i objave nove projekcije proračuna gdje se sve promijenilo.

Naime, u projekciji za 2020. i 2021, taj se iznos znatno povećao pa se tako planira izdvojiti 564 milijuna kuna u 2020. i čak 581 milijuna kuna u 2021 za borbeni zrakoplov. Možemo samo zamisliti kakve brojke i izdvajanja čekaju porezne obveznike poslije toga sve do konačne otplate,  a to je 2029. godina pod uvjetom da se ugovor potpiše iduće godine. Pojednostavljeno, zadrže li se tolika izdvajanja sve do kraja otplatnog perioda, dakle oko 550 milijuna kuna godišnje umjesto deklariranih 360 milijuna kuna, ukupna izdvajanja neće biti 3,6 milijardi kuna već 5,5 milijardi, a to je gotovo 2 milijarde kuna povećanje ponude za izraelski Barak, odnosno 300 milijuna USD.

To znači da je RH, prema najnovijim projekcijama odabrala ponuđača s cijenom od 800 milijuna USD i koji nudi avione stare 30 i više godina. Trenutno su isti prizemljeni, jer su im istekli životni resursi prema proizvođačevim specifikacijama od 8000 sati. Kako i kada će se vratiti u život znaju u Lockheed Martinu, ali nema sumnje, sada konačno znamo i cijenu koju su nam najodgovorniji u ovoj državi skrivali.

Dakle, možemo reći da to nije ponuda koja je odabrana, to više nije isti zrakoplov koji je ponuđen RH, jer mu je cijena skočila neslućeno visoko. Ovdje je riječ o projekcijama troškova kad avioni počnu dolaziti. Dakle, pripreme i infrastruktura za njih moraju biti riješeni ranije i ovi veliki troškovi nemaju veze s tim.

Ako je toliko silna želja ministra Krstičevića bila da se nabavi F-16 pod svaku cijenu, onda se moglo puno bolje proći sa grčkim izvornim F-16 Blok 30 i izvornom potporom Lockheed Martina ( čitaj: SAD – strateško partnerstvo).

 

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)