Premda smo pokušali pronaći naše neistinite tvrdnje  u vezi troškova nabave borbenih zrakoplova F-16 Barak o kojima MORH govori, to nije nam pošlo za rukom.  Naime, samo smo prenijeli projekcije proračuna za 2020. i 2021. godinu u kojima se navode znatno veći godišnji troškovi projekta višenamjenskog borbenog aviona. Dakle, riječ je o 524 i 581 milijuna kuna. Da li je u te troškove uključena rata otplatna rata, PDV, robe i usluge, kako to žele istaknuti u MORH-u, manje je važno. Kada se radila prošle godine projekcija za 2020. MORH uopće se nisu spominjali takvi troškovi već je sve bilo na 360 milijuna kuna otplatne rate.

Sada su se očito tijekom pregovora sa Izraelcima i Lockheed Martinom pojavili dodatni troškovi roba i usluga. Kako god se to zvalo nepobitna je činjenica kako su to godišnji troškovi projekta višenamjenskog borbenog aviona F-16 Barak za 2020. i 2021. Oni će biti ništa manji i iza 2021. odnosno približno 75-80 milijuna EUR na godišnjoj razini. Za stare, izraubane avione koji su prizemljeni, jer su im istekli svi resursi, to je zaista previše. Da ne bi bilo zabune, u ovu cijenu nisu ukalkulirani operativni troškovi korištenja zrakoplova F-16 Barak.

Zašto?

Pa nepobitna je činjenica da Češka plaća po principu “ključ u ruke leasing 14 Gripena s naletom 150 sati po avionu uz punu logističku potporu švedskog SAAB-a približno 500 milijuna kuna godišnje do 2027, a uz uključenu obuku sveukupno troškovi iznose između 80-90 milijuna EUR godišnje. Prvi desetogodišnji leasing za potpuno nove Gripene su plaćali godišnje 100 milijuna EUR za 14 zrakoplova uz nalet od 170 sati i obuku 21 pilota. Ovdje treba dodati i paket naoružanja, ali i u tom slučaju godišnji su troškovi manji nego što su kod Baraka, jer RH uzima samo 12 izraelskih aviona s kojima se očekuje nalet od 100 sati, a ne 14 zrakoplova s 170 sati naleta kao Češka. Dodamo li tome znatno veće operativne troškove tako starih F-16, stvar je posve jasna. Ako bi to precrtali na RH tada bi leasing 12 aviona Gripen s obukom i logističkim paketom na godišnjoj razini koštao oko 85 milijuna EUR.

Ako je riječ o potpunom vlasništvu nad avionima Gripen uz paket naoružanja, RH bi trebala izdvojiti godišnje 750 milijuna kuna. Ovdje nema skrivenih troškova, stvari su vrlo jasne za razliku od izraelske ponude gdje već sada vidimo naglo odstupanje od planiranih troškova, a ugovora još nema na vidiku. Bilo kako bilo javnost će morati na kraju biti upoznata s troškovima korištenja ovog zrakoplova kroz 10 godišnji period. Iz vrha MORH-a su nas uvjeravali kako je sve uključeno u cijenu od oko 450 milijuna USD.

Već smo rekli kako je Gripen napredniji zrakoplov u odnosu na F-16 ( potvrdili članovi Povjerenstva), izraelskom F-16 su istekli resursi i životni vijek od 8000 sati, te ga samo LM može vratiti u život. Vrlo je vjerojatno da je i američka tvrtka zaigrala na kartu prodaje svojih roba i usluga RH kad je u pitanju eskadrila F-16 Barak kako bi za protuuslugu osigurala provedbu SLEP programa.

I opet se želimo vratiti na članove Povjerenstva samo kako bi se vrlo zorno prikazalo na koji su način oni funkcionirali kod analize ponuda, pa neka svatko zaključi sam. Dakle, petorica članova Povjerenstva za vrijeme ministra obrane Ante Kotromanovića bili su između ostalih članova i u Povjerenstvu kod ministra obrane Damira Krstičevića.

Kod Kotromanovića su zaključili da je na 20 godina Gripen s operativnim troškovima jeftiniji oko 260 milijuna USD u odnosu na novi F-16 Blok 50/52. Dakle, na 30 godina eksploatacije to je približno 400 milijuna USD. Kad je riječ o starim F-16 razlika je i veća.

Međutim, kod ministra Krstičevića su donijeli nevjerojatan zaključak, a to je da je zapravo izraelski Barak star 30 godina s isteklim resursima najjeftiniji kad su u pitanju operativni troškovi. Dakle, pogazili su sve što su zaključili samo godinu dana prije u Studiji. Ne samo da su sebi skočili u usta već su time pobili sve dosadašnje tvrdnje generala i zapovjednika Ratnih zrakoplovstava zemalja korisnica F-16 koji se pod svaku cijenu žele riješiti starih F-16 zbog visokih troškova održavanja.

 

 

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)