Krajem prošle godine, u studenom 2018. godine u gradu Kazanu, Ruskoj Federaciji održan je forum Organizacije helikopterske industrije. Kako piše portal Versia.ru, na Forumu je izraženo nezadovoljstvo radom i politikom koncerna Russian Helicopters. Zbog propusta i gubitaka na stranim tržištima, Russian Helicopters su odlučili nadoknaditi na domaćim korisnicima helikoptera. Inzistiranje da se jednom kupljeni helikopteri moraju održavati u holdingu po izuzetno visokim cijenama dovodi do odbijanja kupaca. Jedna od glavnih tema Foruma je bila pokušaj holdinga da zabrani eksploataciju helikoptera Mi-8 starijih od 25 godina, kako bi prisilili kupce na nabavu novih helikoptera. Time bi se iz eksploatacije izbacilo helikoptere Mi-8T, po statistici jedne od najsigurnijih helikoptera na svijetu, i zamijenilo ih se novijim Mi-8MTV i Mi-8AMT, upola manje sigurnima i tri puta manje pouzdanima. Ako se ta politika nastavi, ruski korisnici će biti primorani registrirati svoje helikoptere u inozemnim registrima te ih održavati i nadograđivati u stranim zavodima u Europi. Pošto sama država ne mari za probleme svojih korisnika, oni će se morati sami pobrinuti za sebe.

Bit će zanimljivo vidjeti što će ovaj razvoj događaja značiti za helikoptere hrvatskog Ministarstva obrane. Podsjetimo, Zrakoplovno-tehnički centar je s Russian Helicopters ugovorio remont 10 helikoptera Mi-117Sh, isključivo zbog direktive Ministarstva obrane. Tom je prilikom najavljeno kako će remont svih deset helikoptera biti gotov do polovine 2019. godine. Sada smo na kraju siječnja 2019., a u prosincu prošle godine javno je obznanjena primopredaja tek prvog helikoptera. To znači da se kašnjenje u remontu može gotovo sigurno očekivati, jedino je pitanje tko će platiti penale za to kašnjenje; Russian Helicopters ili Zrakoplovno-tehnički centar. MORH je jedino preuzeo helikopter oznake 220, dok je 221 navodno iz ZTC-a poslan u bazu HRZ-a u letnom stanju, ali pod reklamacijom. Helikopteri 222 i 223 i dalje su u redu čekanja. Da apsurd bude veći Rusima je isplaćen cjelokupni iznos za ova četiri helikoptera, jer je ugovoreno da čim ruske posade kažu da je helikopter OK, ZTC mora isplatiti puni iznos. Apsurd je da kod primopredaje uopće ne sudjeluju hrvatske posade, dakle hrvatska strana može jedino slijepo slušati Ruse i odraditi plaćanje. Tek kada ZTC plati, hrvatski piloti dolaze ispitati helikopter, a pokazalo se da su samo jedan ocijenili ispravnim do sad.

Ovaj cijeli remont prolazi u sjeni pokušaja nabave eskadrile višenamjenskih borbenih aviona, no mogao bi značiti financijski krah ZTC-a. Prethodne dvije financijske godine (2016. i 2017.), ZTC je ostvario kakvu-takvu dobit, kojom su krpani gubici iz prethodnog razdoblja. Još nije objavljen financijski izvještaj za 2018. godinu, ali prema nekim informacijama, moglo bi se raditi o dvoznamenkastom milijunskom gubitku.

Pravo je pitanje što poslije remonta helikoptera, jer protupožarna flota i njezino održavanje ne mogu biti dovoljan izvor sredstava za normalno funkcioniranje ZTC-a.

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)