Nizozemski piloti će se više usredotočiti na borbene vještine vezane uz zračne bitke s obzirom da je taj segment zapušten u proteklih nekoliko godina nauštrb misija zrak-zemlja, rekao je zapovjednik Nizozemskog ratnog zrakoplovstva.

General Dennis Luyt je rekao kako su piloti helikoptera i borbenih aviona proteklih godina bili fokusirani na izvršenje zadaća po ciljevima na zemlji u misiji u Iraku, Afganistanu i Africi, što je doprinijelo slabljenju borbenih vještina u eventaulnim zračnim bitkama. “Moramo vratiti borbenu spremnost. Radili smo jednostrane misije”, dodao je. “Moramo uložiti u misije zrak-zrak.”

Kraljevsko Nizozemsko ratno zrakoplovstva koristi F-16 u misiji u Iraku počevši od 2014. godine, a u Siriji od 2016. godine. Zrakoplovi su imali više od 2.000 misija, te su ispustili preko 1.800 komada oružja. F-16, koji je djelovao iz Jordana, vratio se u Nizozemsku sredinom ljeta 2016. godine.

Također, zrakoplovstvo je sudjelovalo u misiji Ujedinjenih naroda u Malijur 2014. godine, s četiri Apache helikoptera i tri CH-47D Chinook helikoptera. Apache su se vratili u Nizozemsku u prosincu 2016., a Chinook je napustio Mali u ožujku 2017. godine.

Luyt je kazao kako su razne misije za podršku na kopnu omogućile Kraljevskom ratnom zrakoplovstvu da postane važan sudionik međunarodne sigurnosti. “Zračna superiornost nije dana sama po sebi, moramo se ponovno boriti za nju.”

Luyt je rekao da se odmor od Iraka i Malija ne odnosi samo na neophodno održavanje zrakoplova već služi i posadama kako bi napravile pregled situacije i sposobnosti.

Vježbe Red Flag u zrakoplovnoj bazi Nellis, Nevada bile su iznimno važne za nas, objasnio je Luyt. “Te vrste vrhunskih aktivnosti važne su za borbenu sposobnost”.

U ožujku i travnju, nizozemska je bila domaćin Frisian Flag, jedne od najvećih međunarodnih letačkih vježbi u Europi koja uključuje različite NATO saveznike. U Europi se planiraju druge vježbe. “Postoji vrlo dobro prilagođen program za obnovu borbene spremnosti”, istaknuo je Luyt. Ali on je predvidio da će se u bliskoj budućnosti borbeno zrakoplovstvo vratiti na Bliski istok.

Očekuje se da će nizozemski F-16 započeti operacije protiv islamske države početkom 2018. godine, no Luyt je istaknuo da još uvijek treba politička odluka za takav plan, te da očekuje kako će se Nizozemska vratiti u Afriku do 2019. godine.

Luyt je također napomenuo kako se ratno zrakoplovstvo priprema za prelazak s F-16 na F-35. Rekao je da je F-16 korišten neprekidno tijekom posljednjih 25 godina.

Obzirom kako se na hrvatskom natječaju za odabir borbenog zrakoplova očekuje ponuda za F-16 gotovo iste starosti i utilizacije kao što su nizozemski ( 27-35 godina starosti) s godišnjim naletom 150-180 sati, važno je napomenuti operativne troškove nizozemskih F-16. Dakle, ovdje ne govorimo o proizvoljnim brojkama, ne nagađamo i ne spekuliramo već su podaci izvorno nizozemski i odnose se na 64 borbena zrakoplova F-16. Prema nizozemskim službenim podacima (http://vervanging-f16.rekenkamer.nl/en/node/6827) samo operativni troškovi na godišnjoj razini za 64 zrakoplova iznose 270 milijuna EUR što je nešto više od 2 milijarde kuna. Naravno, uzmemo li ugrubo eskadrilu od 12 borbenih zrakoplova, samo operativni troškovi bi iznosili 370 milijuna kuna godišnje (OSRH bi u tome slučaju mogle ugasiti ostale grane ili ih ostaviti na ovoj razini sposobnosti i opreme ako se vojni proračun ne poveća svake godine za barem 50 milijuna EUR. Naime, u borbenu eskadrilu će se pored fiksnih operativnih troškova morati i ulagati svake godine u razvoj pojedinih sposobnosti, jer ovdje nije riječ samo o zrakoplovu već o borbenom sustavu).

Ovdje treba napomenuti kako su ovi egzaktni troškovi sumorniji od i od naših najcrnjih predviđanja koja su se kretala za F-16 u visini 250 milijuna kuna godišnje u jednom od naših tekstova. Pritom, u hrvatskom slučaju treba dodati troškove infrastrukture, naoružanja, opreme što bi iznosilo dodatnih 150 milijuna EUR. I sve to za avione stare 30+ godina. Ne zaboravimo da nismo ni spomenuli nabavnu cijenu zrakoplova koja je priča za sebe.

Također, Nizozemci navode kako su još 2012. procijenili da je u njihovu flotu još potrebno uložiti 304 milijuna EUR do 2019. dok ne počnu pristizati prvi F-35. Razloge za to možete pronaći na navedenoj poveznici ( remont motora i komponenti, novi software i računalni sustavi, sustavi samoobrane). Uz sve to, Nizozemci upozoravaju da će se operativni troškovi korištenja F-16 u periodu 2015-2019 mogli povećati kumulativno za dodatnih 30 milijuna EUR zbog njihove utilizacije i starosti.