Plenkovićev tajming za borbeni avion pomno planiran

Glavni analitičar i posebni premijerov savjetnik Robert Kopal kazao je u ponedjeljak da je krajnji cilj hrvatske Vlade potpisivanje ugovora o kupnji 12 borbenih aviona četvrte generacije te kako trenutno u obzir dolaze nove, ali i rabljene letjelice.

“Cilj nam je do kraja iduće godine imati potpisani ugovor te da do sredine iduće godine znamo o kojim je avionima riječ. Prema taktičko-tehničkoj studiji, Hrvatskoj treba 12 aviona, a proces njihove nabave službeno će krenuti slanjem zahtjeva za ponude državama čiji avioni odgovaraju tehničkim zahtjevima Hrvatske”, kazao je Kopal.

Premijerov savjetnik je naglasio kako će jedan od mnogobrojnih parametara pri izboru aviona biti datum njihove isporuke te kako izbor za budući borbeni avion Hrvatskog ratnog zrakoplovstva ”još uvijek nije sužen te su sve opcije još uvijek otvorene”.

Govoreći o procesu nabave Kopal je istaknuo da je riječ o dva procesa u jednom, budući da će Vladino Međuresorno povjerenstvo za nabavu aviona posebno evaluirati ponude novih, a posebno ponude rabljenih aviona.

”Nakon evaluacije dobit ćemo pobjednika u kategoriji novih te pobjednika u kategoriji rabljenih aviona nakon čega ćemo donijeti konačnu odluku”, kazao je Kopal.

Upitan za smanjivanje broja članova Povjerenstva iz redova Ministarstva obrane, Kopal je pojasnio kako povjerenstvo od ukupno 16 članova čini četiri stručnjaka iz redova MORH-a na čije se iskustvo i znanja oslanja Međuresorno povjerenstvo za nabavu aviona.

Iz svega rečenog očito je kako MORH svojim neslužbenim kanalima u javnost pokušava plasirati priču kako je Plenkovićevim povjerenstvom “nezasluženo” izgubio ulogu koju je imao kod odabira zrakoplova, pa je sve više nervoznih iz kruga koji su dojučer “vedrili i oblačili” određujući kriterije i elemente za odabir u uskom krugu osoba. Srećom, toga više očito nema niti će biti.

Kopal je u svojim izjavama djelovao vrlo odmjereno i racionalno za razliku od donedavnih izjava iz vrha MORH-a o tome kako se nadaju da će nam strateški saveznici dati nemoralnu ponudu, pa da će biti dosta za početak šest novih aviona i slično ili pak ponudu za rabljene F-16 sa američkih skladišta ili Nacionalne garde (kojih po svemu sudeći nema niti će se nuditi).

Plenković je odabrao savršeni tajming za priču o avionima. Prije izbora neće potpisivati nikakve ugovore o nabavci aviona niti će pregovarati o nabavci. Ali, kako kaže Kopal, do tada će se odabrat najbolja opcija. Već sam odabir borbenog zrakoplova neposredno pred izbore trebao bi HDZ-u donijeti još nekoliko postotaka sa političke desnice i pokazati kako ova Vlada brine o nacionalnoj sigurnosti i obrani.

Poslije parlamentarnih izbora dvije su opcije na stolu. Ići u pregovore s najboljim ponuđačem i ugovoriti posao nabave borbenih zrakoplova i to već u prvoj godini mandata nove vlade što je odličan tajming, jer se uvijek kaže kako je najbolje učiniti najteže reforme i krenuti sa skupim projektima u prvim godinama mandata.

Druga opcija je da nova vlada, jednostavno skine s dnevnog reda pitanje nabave borbenih zrakoplova zbog možebitne recesije gospodarstva i nove krize koja se “valja”. U tom slučaju će se ugasiti borbeno zrakoplovstvo i nadzor zračnog prostora prepustiti saveznicima.

U javnosti su se pojavile kritike na račun Kopalovih izjava da će s jedne strane razmatrati ponude rabljenih aviona, a s druge novih. Dakle, ponude će se analizirati odvojeno što je dobro za razliku od MORH-ovog povjerenstva koje je sve ponude trpalo u isti koš bez kriterija i bodovnog ocjenjivanja za novi, odnosno rabljeni avion.

S jedne strane biti će najbolji ponuđač novog zrakoplova sa svim prednostima koje novi zrakoplov nosi, ali i s visokom cijenom. S druge strane, biti će izabrana i najbolja ponuda za rabljeni avion sa svim negativnostima koje rabljeni avion nosi, ali s nižom cijenom.

Vlada će imati vrlo dobar pregled situacije, a očekuje se kako će prijedlog za odabir doći nakon kvalitetnog analitičkog rada u kojem će se primijeniti puno alata za obradu i usporedbu ponuda što i ne čudi, jer je Kopal na svom terenu.

Ne treba smetnuti s uma i politički faktor u cijeloj priči. Republika Hrvatska će predsjedati EU u vrijeme kada bi trebala donijeti odluku o odabiru aviona. Također, Plenkovićevu je jako stalo da RH što prije uđe u Schengen za što treba dobiti podršku što većeg broja EU članica kao i za ulazak u EURO zonu. Dakle, tajming odabira odgovara europskoj opciji odnosno francuskom Mirageu ili švedskom Gripenu.

Međutim, dobije li RH američku ponudu rabljenih F-16 s paketom nadogradnje, opreme i naoružanja do visine 600 milijuna USD tada je vrlo vjerojatno kako od europskih opcija neće biti ništa i da će zbog strateških političkih razloga RH ugovoriti posao sa SAD-om. Nabava novih F-16 ne dolazi u obzir iz jednostavnog razloga, jer je preskupa za RH.

Ono što je i dalje negativna odlika svih dosadašnjih pokušaja nabave borbenih zrakoplova jest činjenica da se uopće ne zna financijski okvir nabave, dakle, i dalje sve djeluje pomalo stihijski.

Republika Hrvatska vjerojatno je jedina NATO članica koja ne zna prije raspisivanja natječaja reći koliki je budžet planiran za nabavu borbenih zrakoplova već je očito odlučila prvo dobiti ponude i potom odrediti najjeftiniji inicijalni trošak. Da je to učinila u prethodnom natječaju ponuđači novih borbenih zrakoplova iz SAD-a i Švedske se ne bi niti javili i tako bi uštedjeli vrijeme, novac i ostalo, da li je to bilo korektno i ozbiljno, prosudite sami.

I konačno, može li se netko prisjetiti tko je i kada posljednji put govorio o investicijama koje bi trebala donijeti nabava borbenih zrakoplova, hoće li i o tome tko progovoriti, o kojim se konkretno poslovima radi, veličini i značaju investicije. Ovdje ne mislimo na onaj dio vezan uz vojnu industriju već konkretno na poslove vezane uz industrijsku suradnju u civilnom sektoru. Nadamo se kako će Povjerenstvo i o tome nešto reći, odnosno ne prepričavati o čemu se negdje razgovaralo i obećavalo već o konkretnim ponudama na stolu. Tko će ih evaluirati i na koji način će se ponude u tome segmentu ocijenjivati.

Koliko je stvarno prošlom MORH-ovom povjerenstvu bilo stalo do toga govori podatak da je ponuda industrijske suradnje nosila samo 10 % ukupnog vrednovanja ponude.

I na koncu, koliko trebaju zapravo članovi Povjerenstva iz MORH-a u novom Povjerenstvu? I za Mirage su MORH-ovci već radili analizu prethodnih godina.

Taktičko tehnička studija je već godinama ista, a prema njezinim kriterijima višenamjenski borbeni avion Gripen C/D MS20 zauzeo je prvo mjesto u domeni sposobnosti pri evaluaciji koje je obavilo Povjerenstvo MORH-a, ispred američkog i izraelskog F-16.

Domena sposobnosti obuhvaća područja koja su potrebna za uporabu, djelovanje i održivost sposobnosti VBA koje su definirane Taktičko tehničkom studijom:

Operativna i tehnička potpora – nesmetana i neprekidna uporaba aviona tijekom cijelog životnog vijeka uz minimalnu raspoloživost od 65% operativne flote 12 aviona

Učinkovitost provedbe zadaća – uspješnost aviona u izvršavanju različitih zadaća u određenom operativnom okružju, osiguravajući preživljavanje aviona i posade,

Uporabljivost – područja koji imaju najveći utjecaj na operativna ograničenja: kibernetičku sigurnost, zaštitu zdravlja i sigurnost na radu i zaštitu okoliša.

Konzultantska kuća Deloitte ocjenila je ponudu Švedske najkvalitetnijom i najizdašnijom kad je u pitanju područje industrijske suradnje i investicija.

Ipak, bilo je jasno da je cijena bila jedini kriterij u natječaju. Bit će zanimljivo vidjeti da li će članovi MORH-a u novom Povjerenstvu poštovati vlastiti zaključak ili ga mijenjati po potrebi na novom natječaju.

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)