Zrakoplovno tehnički centar iz Velike Gorice radi na obnovi “salonke” odnosno helikoptera Mi-8 ev.broja H-254 za potrebe VIP prijevoza, doznaje Defender.hr iz izvora u HRZ i PZO. Helikopter je remontiran početkom ove godine te je nakon 50 satnog naleta došao u ZTC na radove. Podsjetimo, MORH nije imao na raspolaganju VIP helikopter još od 2007. Naime, VIP helikopter ev.broja H-253 srušio se te godine u Vukovaru.

Tri su osobe poginule, a sedmero ih je ozlijeđeno prilikom pada u krugu vojarne 204. brigade HV-a na Sajmištu. Helikopter koji se koristio za prijevoz visokih državnih i vojnih dužnosnika srušio se u 15.40 sati toga dana. U padu helikoptera smrtno su stradali aviomehaničar Juraj Ruškač i vozač Vjekoslav Ljubo te desetnica Ljubica Perišić.

Arhiva
Arhiva

Helikopter je pao prilikom uzlijetanja, a u njemu su se vozili general Slavko Barić, zamjenik načelnika Glavnog stožera, pukovnik Veljko Biško, narednik Dražen Šavorić i sadašnji ministar obrane Damir Krstičević. Članovi posade su bili satnik Robert Garić, natporučnik Stjepan Sabljić i nadnarednik Juraj Ruškač.

Njegov “blizanac” helikopter Mi-8 ev.oznake H-254 prizemljen je odmah nakon tragedije H-253 i do danas više nije korišten za VIP potrebe.

Premda je Povjerenstvo koje je istraživalo nesreću s velikom vjerojatnošću ustvrdilo kako je izolacijska spužva zaglavljena u komande bila uzrok pada helikoptera H-253, tijekom istrage došlo se 2013. godine do potpunog odbacivanja i diskreditacije prvotnog nalaza Povjerenstva na čijem je čelu bio Dinko Vodanović, istražitelj zrakoplovnih nesreća. Dakle, odbačena je mogućnost da je spužva uzrok helikopterske nesreće u kojoj su živote izgubile tri osobe. Tijekom istrage nedvosmisleno je zaključeno kako spužva nije mogla biti uzrok pada helikoptera. Potrebna uvećana sila za pokretanje komandi, pri uglavljenoj spužvi, savladiva je rukom prosječne osobe.

Dakle, čak da se spužva i zaglavila, pomicanje komandi i dalje je moguće, a pilot bi u tom slučaju trebao odustati od leta i sigurno prizemljiti helikopter. Međutim, u vukovarskom slučaju spužva nije bila zaglavljena, jer da jest, bila bi pronađena između komandi. Svi rezultati, mjerenja i ispitivanja te nalazi vještačenja upućuju sud na grešku pilota uz čitav niz drugih propusta u lancu zapovijedanja HRZ i PZO. Nakon ovog saznanja, odnosno činjenice kako modifikacije i radovi u tadašnjem ZTC-u nisu uzrok pada helikoptera u Vukovaru, MORH je odlučio ponovno obnoviti “salonku” za prijevoz VIP gostiju.

Javnost je prvi put saznala za VIP verziju Mi-8 u sastavu HRZ i PZO još u ožujku 2006. kada su H-253 i H-254 bili na radovima u Zrakoplovno tehničkom zavodu. Skupocjeni mahagoni i prvoklasna kožna sjedala u unutrašnjosti helikoptera s vrhunskom video i audio tehnologijom, telefonom, kuhinjom i sanitarijama u potpunosti su tada odudarali od vanjštine helikoptera starog 20-ak godina. Svi materijali u unutrašnjosti helikoptera su u potpunosti nezapaljivi, čak i tepisoni. Dodatna izolacija od visokokvalitetnih poliamida, također nezapaljiva, smanjuje buku motora u unutrašnjosti, a ugrađen je i klimatizacijski uređaj. Na raspolaganju VIP gostima je izdvojen radni stol s kožnim foteljama i telefonom uz već postojeća bočno postavljena kožna sjedala kao i mini-bar. U helikopter se ugrađuju i haniko obloge ultralake i nezapaljive pregrade.

30e1605d0af6dbc6b869229dfe1bfa02_700x550-1
Arhiva

H-253 se koristio i tijekom 90-ih, za vrijeme mandata prvog hrvatskog predsjednika dr.Franje Tuđmana, a prvi strani državnik koji je letio u jednom od njih, bio je turski predsjednik Sulejman Demirel koji je u srpnju 1995. posjetio Tuđmana na Brijunima. Drugi VIP helikopter pojavio se krajem 90-ih za potrebe Vlade Republike Hrvatske i malo je bio korišten. Oba su helikoptera bila u potpunosti remontirana 2005. zajedno s osam drugih helikoptera MI-8 MTV-1 uz pomoć ukrajinskih stručnjaka i u suradnji sa ZTZ-om.