Planovi popune tehnikom RViPVO Vojske Srbije u 2016. godini trebali bi popraviti sada prilično loše stanje sa istrošenim sredstvima. Naručena su iz Rusije dva Mi-17V-5 i poslan je na remont Antonov An-26, iz Slovenije će se preuzeti dva korištena polovna radara 3D radara AN/TPS-70, konačno pred prijemom u naoružanje je 14 novih školskih aviona V-54 Lasta. Radi se na pripremi početka modernizacije devet mlaznih školsko-borbenih aviona Galeb G-4 na standard G-4MD sa novom avionikom.

Novine u modernizaciji trebale bi osvežiti RViPVO, ali nema govora o tome da će se moći konačno poduzeti godinama odlagane velike narudžbe, jer obrambeni proračun odobren za 2016. godinu može podmiriti uglavnom troškove za osoblje, nešto vježbi i malo nabavki tehnike. U proračunu od 55.788.602.000 dinara odnosno oko 458 milijuna EUR, ako se tečaj zadrži na trenutnoj razini, za nabavke je predviđeno samo 2.796.150.000 dinara (oko 22,79 miliona EUR). Za taj novac puno toga bi se htjelo učiniti, ali malo može, jer će dobar dio novca otići za plaćanje samo jednog od dva naručena Mi-17V-5. Prema provobitnim planovima jedan helikoptera je trebala platiti državna firma JUGOIMPORT-SDPR, a drugi udruženo SMATSA i Direktorat civilnog vazduholovstva. Zbog raznih okolnosti najveći dio tog drugog Mi-17V-5 platit će se iz obrambenog proračuna. Ukupni trošak za oba Mi-17V-5 koja su sada u proizvodnji u zavodu Kazanu u Tatarstanu iznosi 25.349.911,43 eura.

Kada se iz proračuna za nabavee plati račun Rusima preostali novac morat će pokriti veliku listu potreba od terenskih vozila 4×4 i 6×6 iz domaće tvrtke FAP do komunikacijskih sustava francuskog Thalesa.

Za RV i PVO biti će financirana nabava dva radara AN/TPS-70 koja će doći iz slovenskih viškova. Prema uvjetima tendera Ministarstvo obrane Slovenije primalo je najpovoljnije ponude i 2. prosinca je zaključeno da je JUGOIMPORT-SDPR dobio posao. U paketu osim dva radara biti će i znatna količina pričuvnih dijelova koja je posebno važna Srbima za održavanje dva radara koja su sada na položajima iz sastava 126. brigade vazdušnog osmatranja javljanja i navođenja/RViPVO.

U 2016. godini sa remonta i modernizacije navigacijskog i komunikacijskog sustava  vratit će se u 138. eskadrilu na batajnički aerodrom An-26 evidencijskog broja 71386. U zavodu u Rostovu na Donu biti će produžen resurs aviona i to će za sada osigurati potencijal za prijevoz tereta i ljudi te obuku padobranaca.

Početkom 2016. godine konačno bi trebalo krenuti uvođenje Laste u operativnu uporabu. Avion, čiji je razvoj počeo još 1982. godine preživio je potpune promene projekta, nestašicu novca i dobre volje devedesetih godina i u život se vratio dobrim dijelom odlukom Ministarstva obrane Iraka u prosncu 2007. godine kada je naručeno 20 aviona ovog tipa. Iračani su davno primili avione pod oznakom Lasta-95N koji se sada rutinski koriste za obuku mladih pilota. Za razliku od Iračana, kod kuće je Lasta imala puno manje sreće – avioni su odavno trebali biti u eskadrilama, ali zbog katastrofe iz 2012. godine u kojoj je stradao jedan pilot i uništen prvi predserijski avion projekt je prošao kroz duboku krizu i preispitivanje učinjenog. Posle novih serija detaljnih testova i zamršene birokratske procedure sada su Laste pred ulaskom u sastav.  Planirano je da se sa 14 aviona popuni 252. školsko-trenažna avijacijska eskadrila u Batajnici u kojoj letačku obuku prolaze kadeti piloti i borbene ekadrile za potrebe dodatne obuke pilota MiG-ova i Orlova.

Poslije obuke na modernim Lastama kadeti će prelaziti na G-4 sa konvencionalnim analognim instrumentima. Taj raskorak treba će premostiti modernizacijom devet G-4MD po projektu koji bi 2016. godine konačno trebao da krene sa mrtve točke. U proračunu za 2016. godinu odobreno je financiranje radova na G-4MD sa iznosom od 540.913.000 dinara (oko 4,45 milijuna EUR) za troškove projektiranja i početka suradnje sa inozemnim tehnološkim partnerom. U 2017. i 2018. godini za nastavak rada  na G-4MD biće osigurano oko 4,45 miliona EUR po godini. Za sada službeno nije proveden natječaj, ali premijer Srbije Aleksandar Vučić u više prilika javno je potvrdio da će ugovor biti potpisan izravno sa Airbusom. Tehnološki partner trebao bi provesti modernizaciju jednog aviona kao prototipa, a zatim bi se proveli radovi na osam aviona u zavodu “Moma Stanojlović” u Batajnici. Čitav posao trebao bi se završiti 2021. godine.

Strateški oslonac na Airbus trebao bi riješiti  još jedan veliki problem RV i PVO – dugoročno održavanje SA-341H i SA-342L Gazela proizvedenih u “Soko” Mostaru. Obzirom da se Gazele kod matičnog proizvođača u pogonima u Marignonu u Francuskoj ne proizvode već duže od trideset godina, Srbi se nadaju da će dobiti podršku za remont i proizvodnju pričuvnih dijelova i za strano tržište. Tako bi se održale Gazele u stroju i istvoremeno zaradili neki novci.

Otvoreno pitanje za RViPVO ostati će nabavka borbenih aviona. Sada su preostala samo 2 jednosjeda i jedan dvojsed MiG-29 te dva dvosjeda MiG-21UM. Interventna mjera biti će financiranje nabavke pričuvnih dijelova i remonta na jednom jednosjedu MiG-29 i jednom dvosjedu MiG-21UM te možda nekakve šanse da se provede remont devet MiG-21bis. To bi bilo sve što se može učiniti sa tehnikom koju sada RViPVO posjeduje, ali današnji susret Rogozin-Vučić otvara novu šansu u pregovorima za nabavku sa istoka. Trneutno se ne može licitirati što realno RV i PVO može očekivati od “Ruskog posla”, ali otvorena je prilika za nabavku bilo polovnih bilo novih borbenih aviona.

 

Autor; Aleksandar Radić, vojni analitičar iz Beograda 

Foto: Dejan Beda

 

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)