Postupak odabira partnera Zrakoplovno tehničkog centra za remont helikoptera Mi-171Sh još uvijek traje, te neće biti okončan do kraja ovog mjeseca. Tek je krenuo prvi krug pregovora sa potencijalnim inozemnim dobavljačima usluga kapitalnog remonta. Dosad je prizemljeno šest helikoptera Mi-171Sh, a posljednji od ukupno 10 helikoptera biti će prizemljen koncem svibnja ove godine. Ostala su četiri u uporabi. Dva su na Kosovu, jedan je za potrebe traganja i spašavanja te je jedan na otoku Krku za potrebe medicinskog prijevoza. Prizemljeni helikopteri još nisu niti prebačeni u ZTC, pa tako niti rastavljeni. To znači kako bi remont mogao u najboljem slučaju mogao krenuti u travnju. Na taj način HRZ i PZO ne može računati na helikoptere Mi-171Sh do ožujka 2018. Da nije žalosno bilo bi smiješno.

Naime, bivša MORH-ova garnitura s ministrom Buljevićem na čelu, znala je do u detalje kada ističu resursi na svakom pojedinom helikopteru. Prva dva su prizemljena početkom prosinca 2016. Umjesto da su planirali okončati izbor partnera za predstojeći remont najkasnije u studenom 2016. kako bi prvi helikopteri već otišli na remont i vratili se u ljeto, ovako se sve bez potrebe prolongiralo.

Na naše pitanje kako je moguće da se toliko moglo zakazati u planiranju ovog remonta ako je poznata činjenica da se sve unaprijed znalo godinama, iz MORH-a smo dobili sljedeći odgovor: “Pripreme za provedbu remonta započele su u prvoj polovici 2016. godine. Odluka o remontu donesena je prije isteka resursa prvog helikoptera. Remont ne može započeti prije isteka resursa, a resursi zadnjeg helikoptera izlaze krajem mjeseca svibnja 2017. godine.”

Prema ovakvom tumačenju, remont počinje kad istekne resurs na zadnjem helikopteru. Dakle, MORH ne brine što se od prosinca prizemljuju od reda svi kojima je istekao resurs, jer kako kažu, oni će na remont kad zadnjem istekne resurs.

Bilo kako bilo remont helikoptera Mi-171Sh MORH je dužan provesti preko trgovačkog društva ZTC sukladno odredbama u Odluci Vlade RH o osnivanju trgovačkog društva ZTC.

U dokumentaciji za dostavu ponude određeno je da izvođač svoju sposobnost mora dokazati važećim certifikatom organizacije održavanja za provedbu remonta helikoptera tipa Mi-171Sh izdane od matičnih/nacionalnih vlasti (civilnih i/ili vojnih). Prema ovom objašnjenju iz MORH-a razvidno je kako helikoptere Mi-171Sh iz sastava HRZ i PZO ne moraju remontirati ruski zavodi već zavodi bilo koje države koji imaju certifikat dobiven od strane matičnih/nacionalnih vlasti.

Također, MORH navodi kako izvođenje kapitalnog remonta u zemlji dobavljača helikoptera Mi-171Sh (Ruska Federacija) se nigdje ne spominje kao obveza.

Nije nikakva tajna da jedan dio dužnosnika u MORH-u zagovara opciju prema kojoj bi hrvatski vojni helikopteri trebali ići u Rusiju na remont, pa se do jučer čak tumačilo da ruska strana prema Ugovoru o isporuci Mi-171Sh ima ekskluzivna prava na kapitalni remont nakon 10 godina. Naravno, sve je to bila neistina, jer u Ugovoru to nigdje ne piše. Ali, kad se kotač zakotrlja s takvim neistinama, onda to postaje relevantno tumačenje.

Zrakoplovno tehnički centar posjeduje važeće ovlaštenje za remont na helikopterima iz obitelji Mi-8 koju je izdala Samostalna služba za vojni zračni promet, a ne na temelju certifikata proizvođača ovih helikoptera. Mjere za sposobnost i ovlaštenja trgovačkom društvu ZTC provode se kontinuirano te se za stečene sposobnosti dodjeljuju i ovlasti.

“Trgovačko društvo ZTC ostvarilo je velik dio sposobnosti po pitanju održavanja i remonta helikoptera, a za remont helikoptera Mi-171Sh postupak je u tijeku, a samim time i ocjena sposobnosti”, kažu nam iz Samostalne službe za vojni zračni promet MORH-a.

Foto: HRZ i PZO/ G. Seretin