Najvažniji dokument koji je temelj za donošenje odluke o sudbini hrvastkog borbenog zrakoplovstva je ‘Studija razvoja sposobnosti zaštite zračnog prostora Republike Hrvatske višenamjenskim borbenim avionom’. Taj dokument donesen je prošle godine i u njemu izričito stoji kako je u skladu s Dugoročnim planom razvoja OSRH-a od 2015. do 2024. godine potrebno utvrditi mogućnost zadržavanja sposobnosti borbenog zrakoplovstva, uključujući i multinacionalni pristup njezinu održavanju.

Na temelju te odluke formirano je stručno povjerenstvo i izrađena sama Studija. Dugim riječima, time je otklonjena mogućnost za izradu novih analiza te je sve spremno za pregovore i rješavanje najkritičnijeg problema naših oružanih snaga. Stoga, nije posve jasno kako i zbog čega je došlo do formiranja savjetodavnog tročlanog tijela u sastavu Josip Čuletić, Vlado Bagarić i Josip Štimac, sve od reda generali u miru i bivši zapovjednici HRZ i PZO. Neki tvrde kako je ministar obrane Josip Buljević to učinio da bi dobio na vremenu, s obzirom da je državni vrh bio zaokupljen sasvim drugim problemima. S druge strane, time je učinio nekakav privid da se nešto radi na tome.

Uglavnom, prema svemu onome što smo vidjeli u Studiji, kandidata je četiri: F-16, Gripen, Rafale i FA-50. Nema borbenih aviona Eurofighter Typhoon i Dasssault Aviation Mirage u ponudi. Na temelju tehničkih informacija iz Studije, napisali smo veći osvrt u najnovijem broju magazina DEFENDER, na karakteristike FA-50, Gripen i F-16 iz kojih je vidljivo da FA-50 jednostavno ne može odgovoriti sadašnjim zahtjevima. Planovi proizvođača o tome kako će poboljšati avion ne treba previše uzimati za ozbiljno, jer RH treba provjerene i dokazane višenamjenske borbene avione, a ne napredni trenažer, kako ga i nazivaju u Studiji.

Prema Studiji, na isporuku prvog FA-50 bi se čekalo 28 mjeseci. Nema mogućnosti višegodišnjeg najma i sličnih oblika kupovine već je eventualno moguće avion kupiti kreditom. Zanimljivo, proizvođač navodi kao zahtjev za obuku hrvatskih instruktora 1000 sati naleta na borbenim avionima, što je zapravo znanstvena fantastika. Gripen i FA-50 se prodaju novi, dakle nema u odgovoru na RFI mogućnost nabave rabljenih. Rafale se također prodaje nov dok se rabljeni također mogu pokušati nabaviti kroz pregovore sa francuskim Ministarstvom obrane. Naravno, niti jedan od proizvođača ne navodi nikakvu cijenu za avione, odnosno koliko bi koštao najam ukupno 1200 sati godišnje, koliko se navodi u Studiji.