Ruska strana i Zrakoplovno tehnički centar potpisali su ugovor o međusobnim pravima i obvezama u vezi remonta 10 helikoptera Mi-171Sh sredinom prosinca bez valjanih certifikata o sposobnosti ruskog zavoda u Čiti da obavi remont helikoptera Mi-171Sh. Naime, doznali smo ovih dana kako je u ugovoru između ZTC-a i ruske strane navedeno da se certifikat može dostaviti tek do 31.svibnja 2018.godine.

Sada je posve jasno kako je vjerojatno i ministar obrane Damir Krstičević od strane za to nadležnih službi i tijela doveden u zabludu neistinitim tvrdnjama o sposobnosti ruskog zavoda za remont helikoptera Mi-171Sh. Naime, MORH u priopćenju od 16.11.2017. između ostalog navodi:

Nakon dostavljene ponude od strane ZTC-a d.d. za uslugu remonta, u MORH-u je izvršena analiza i ocjena ponuda na osnovu kriterija navedenih u dokumentaciji o nabavi, prihvaćena je ponuda ponuditelja koji je dokazao sposobnost za izvršenje predmeta nabave sukladno tehničkoj specifikaciji i iskazao prihvatljivu cijenu u okviru odobrenih i osiguranih financijskih sredstava. Dostavljenom ponudom je utvrđeno posjedovanje svih traženih certifikata relevantnih za remont helikoptera.”

Sjetimo se samo što je rekao član Nadzornog odbora ZTC-a i bivši zapovjednik HRZ i PZO Josip Štimac: “Ovo su helikopteri koji prvi put idu na remont i bilo bi logično da ih remontira zavod koji ima certifikat proizvođača”.

Pokazalo se da Štimac nije bio u pravu, jer je iz ugovora jasno da zavod u Chiti do danas nema sve potrebne certifikate.

Inače, Rusi su u postupku pregovora višekratno najavljivali pa ponovno odgađali dostavu potrebnih certifikata.

Najgore po ZTC je činjenica kako već teku rokovi za remont koje je MORH nametnuo ZTC-u, a ruska strana u Hrvatsku je tek nedvno došla kako bi krenula s postupkom rastavljanja helikoptera i pripreme transporta. Penali za kašnjenje u isporuci ZTC-a prema MORH-u su dvostruko veći nego oni koje ZTC računa Rusima za kašnjenje. ZTC će od cijelog posla odraditi oko 40 milijuna kuna vrijednosti posla za razliku od ponuda slovačkog i ukrajinskog zavoda koji su im nudili oko 70 milijuna kuna. Nema nikakvog povećanja tehnoloških sposobnosti ZTC-a, Rusi neće uspostaviti nikakav regionalni centar za remont o kojem su naglas pričali još prije par godina.

U čijem je interesu bilo ovakvo sklapanje ugovora s Rusima teško je za pretpostaviti, jer nema nikakve ekonomske i poslovne logike obzirom da su barem dvojica ostalih ponuđača nudili jednakovrijedne certifikate, iskustvo na remontu Mi-171Sh, te puno više posla za ZTC s kojima imaju odlična iskustva i suradnju. Ponavljamo, Rusi nisu dostavili sve tražene certifikate u vrijeme sklapanja ugovora, nikad nisu radili remont Mi-171Sh, no unatoč tome, hrvatska strana je stavila svoj potpis.

Autor:

Marko Ćustić

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)