Pomno planirana i marketinški dobro odrađena operacija preleta američkih helikoptera Black Hawk iz sastava mirovne misije na Kosovu, koji su sletjeli u ponedjeljak u Zagreb, na putu za Njemačku, dogodila se u vrijeme kada se Hrvatskoj nudi Black Hawk kao rješenje za budućnost višenamjenske helikopterske komponente u sklopu HRZ i PZO. Zanimljivo, nikad prije hrvatski mediji nisu imali priliku izbliza vidjeti rotaciju istih helikoptera u posljednjih deset godina, premda su nadlijetali i slijetali u RH. Eto, sad su priliku dobili, ne zbog ne znam kakvog savezništva ili potrebe, već isključivo u svrhu prodaje ovog tipa helikoptera RH. Nedavno je Slovačka kupila helikoptere Black Hawk kao višenamjenski helikopter, tamo će se puno uložiti u simulacijski centar, za kojeg se očekuje da će ga pohoditi u budućnosti i druge države kao Češka, Mađarska i Hrvatska. Naime, sve one imaju namjeru rješiti se ovisnosti o ruskim helikopterima,a Sikorsky svakako želi sve te zemlje staviti pod svoje okrilje kad su u pitanju višenamjenski helikopteri. Osim toga, Sikorsky je u problemima sa svojom proizvodnom linijom u Poljskoj. Do rujna će bez posla ostati 500 Poljaka na proizvodnoj liniji Black Hawk helikoptrera tvrtke PZL Mielec u vlasništvu Sikorskog, pa se kupac nužno mora naći. Područje Srednje Europe bez Poljske, ima potrebu za 50-ak višenamjenskih helikoptera zapadnog porijekla, Sikorski pokušava dobiti vodeću poziciju u tom dijelu nakon što je pretrpio težak udarac u Poljskoj gdje je izgubio natječaj od konkurenta Airbus Caracala. Zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva general Dražen Šćuri rekao je jučer da je nabava Black Hawka jedna od opcija. “Trenutno se rade financijske studije nakon kojih će se znati je li to isplativo. Ja samo mogu reći da bi ovakve letjelice volio vidjeti u svojoj floti”, rekao je Šćuri novinarima na Plesu. Dakle, kao što smo i ranije pisali, financije su glavni problem i tako će biti u idućih nekoliko godina, barem što se tiče višenamjenskog helikoptera. Dakle, nema ništa od skore nabave UH-60 Black Hawk, osbito stoga jer se tek trebaju izraditi potrebne studije, taktička i ona o izvodljivosti. Da podsjetimo kako ima puno značajnijih projekata od ovog vezanog uz višenamjenske helikoptere: borbeno zrakoplovstvo (planirani godišnji troškovi oko 400 milijuna kuna, odnosno rata i operativni troškovi), transport i PDV za Kiowe (preko 100 milijuna kuna), daljinski upravljane oružane stanice za BOV ( 15 milijuna kuna X 8 = 120 milijuna kuna), ophodni brodovi, upgrade vezan uz radarski sustav More, produljenje životnog vijeka raketama RBS, remont helikoptera Mi-8 (oko 90 milijuna kuna), remont 10 Mi-171Sh ( oko 160 milijuna kuna). To je najosnovnije, a što se misli poduzeti za bolji standard pripadnika OSRH da se ne dogodi opet kolektivna bježanija poput Krila Oluje? Da ne pričamo o deficitu pilotskog i tehničkog kadra kad je u pitanju zrakoplovstvo u cjelini. I sad bi ekipa ni manje ni više nego osam rabljenih helikoptera Black Hawk za kojih 150 milijuna USD, dakle jedna milijarda kuna. Najpovoljnija varijanta novih helikoptera Black Hawk bez naoružanja sa standardnom opremom bi iznosila 240 milijuna USD. Matematički pojednostavljeno, svi predviđeni godišnji troškovi proračuna (pod pretpostavkom planiranih projekcija) vezani uz opremanje i modernizaciju OSRH bili bi u idućih deset godina isključivo namjenjeni plaćanju troškova nabave borbene eskadrile i helikoptera Black Hawk. Ostatak OSRH slobodno ugasite. Tko to ne razumije, neka krene u osnovnu školu. Naravno, ovdje nismo ni spomenuli niti troškove naoružanja. Stoga, bilo bi dobro da se MORH obrati na adrese AgustaWestland i Airbus Helicopters, pa neka krene evalucija u idućih nekoliko godina. Ima vremena za višenamjenski helikopter zapadne proizvodnje, ionako treba prvo dovesti u red OH-58D kada krene isporuka na jesen. Hrvatski vojni helikopteri ruske proizvodnje mogu na remont i u NATO članice, a originalne dijelove za njih (osim motora, koji se proizvode u Ukrajini) ionako isporučuju ruske privatne kompanije po jako povoljnim cijenama, kažu nam u MORH-u.

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)