“Prije 2-3 godine imali smo na stolu ponudu od 48 borbenih aviona F-16 planiranih za Rumunjsku, Bugarsku i Hrvatsku. Sjećam se da je za osam aviona F-16 trebalo izdvojiti godišnje 100 milijuna USD (uključiva cijena aviona i svi ostali troškovi, a za 12 oko 150 milijuna USD odnosno 140 milijuna EUR)) da bi sve bilo funkcionalno i da bi piloti letjeli prema standardima NATO saveza. I tako 10 godina za osam aviona. U današnjoj strukturi proračuna, to bi značilo zaustavljanje svih drugih projekata modernizacije i opremanja u idućih deset godina. Prema tome, takva je opcija za nas preskupa bila tada, a i sada će biti, jer je USD povećao vrijednost”, rekao nam je ovih dana visoki vojni dužnosnik. Da je zaista tako, najbolje potvrđuje i primjer Rumunjske koja je kupila 12 rabljenih borbenih aviona F-16 AM/BM Block 20 MLU (9 jednosjeda i 3 dvosjeda) za 672 milijuna USD (prema današnjem tečaju USD-EUR). Odnosno, od ukupnog iznosa “samo” 457 milijuna USD Rumunjska mora potrošiti na sa opremu i naoružanje, obuku 9 pilota i 69 tehničara. Oko 215 milijuna USD koštaju “goli” avioni i prilagodba infrastrukture na zemlji. Oprema i naoružanje uključuje sljedeće: 13 Embedded Global Positioning Systems/Inertial Navigation Systems (EGPS/INS) with GPS Security Devices, Airborne3 AN/ALQ-131 Electronic Countermeasure Pods30 AIM-120C Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM)5 AIM-120C Captive Air Training Missiles (CATMs)60 AIM-9M Sidewinder Missiles4 AIM-9M CATMs48 LAU-129 Launchers10 GBU-12 Enhanced Guided Bomb Units18 AGM-65H/KB Maverick Missiles4 AGM-65 CATMs15 Multifunctional Information Distribution System/Low Volume Terminals2 Multifunctional Information Distribution System Ground Support Systems Sve govori u prilog da Republika Hrvatska ne može niti ozbiljno razmišljati o takvoj ponudi. Vijeće obrane je jedva uspjelo održati vojni proračun ovakav kakav jest te je obećano da ga se neće smanjivati unatoč stajalištu da će se ići u odabir borbenog aviona. Ali to nije dovoljno niti izbliza da bi se uopće mogla uzeti u obzir ponuda za F-16 slična Rumunjskoj. Čak i u slučaju da  SAD donira F-16 Block 15 sa svojih “stokova” u Arizoni, oni bi morali proći MLU nadogradnju i opet bi došli na isto. Ako bi se rumunjski zahtjev za opremom i naoružanjem mogao i prepoloviti u hrvatskom slučaju ( to bi značilo minimum ispod kojeg SAD sigurno ne bi razgovarao) dolazimo umjesto 457 milijuna USD do cifre od 250 milijuna USD (količinski upola manja narudžba ne može biti i upola manja cijena). Dodamo li tome 215 milijuna USD za goli avion i troškove prilagodbe  infrastrukture dolazimo do ukupne cifre od 465 milijuna USD za avione stare između 20-30 godina. Naravno, pritom ovdje ne spominjemo operativne troškove godišnjeg održavanja, goriva, maziva i slično…a što smo uključili u gore spomenuti hrvatski primjer 150 milijuna USD za 12 aviona F-16 godišnje. Dakle, ne samo da bi ponuda za F-16 bila najskuplja od svih ponuda za rabljeni avion takvog godišta već bi i njihovo održavanje u letnom stanju koštalo najskuplje. U proračunskim okvirima u kakvim je danas i u kakvim će biti MORH za godinu-dvije, to je nemoguća misija. Prema projekcijama kojima bi se sačuvala borbena komponenta zrakoplovstva u suradnji sa zemljama srednje Europe koje koriste Gripen, trošak održavanja i najma 12 aviona tipa Gripen koštao bi Republiku Hrvatsku na godišnjoj razini oko 90 milijuna EUR (96 milijuna USD) uključujući naoružanje. Dakle, nešto manje ili gotovo isto kao i za F-16, ali uz veliku napomenu. Radi se o četiri aviona više u odnosu na američku ponudu što je itekako velika razlika. Tim više, jer se radi o novijim avionima za razliku od F-16. Primjerice, Češka raspolaže sa ukupno 14 aviona Gripen u najmu te ima 21 borbenog pilota koji lete na njima, rekao nam je izvor u MORH-u. Svaki od pilota ima predviđen godišnji nalet od 170 sati. Sve to košta Češku 105 milijuna EUR godišnje. Mađarska ima trošak godišnjeg najma i održavanja, goriva, amortizacije i slično 113 milijuna EUR.

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)