Glasnogovornica EU za vanjsku i sigurnosnu politiku Maja Kocijančić izjavila je za Defender.hr kako se sankcije koje je uvela EU prema Rusiji ne odnose na održavanje vojne tehnike, odnosno da je učinjen izuzetak po tom pitanju te nas uputila na tekst Odluke o sankcijama. Iz MORH-a su nam službeno priopćili kako se navedenim mjerama zabranjuje izravna ili neizravna prodaja, opskrba, prijenos ili izvoz oružja i povezanog materijala svih vrsta, uključujući oružje i streljivo, vojna vozila i opremu, te njihove zamjenske dijelove. Međutim zabrane se ne odnose na pružanje odnosno pribavljanje zamjenskih dijelova i usluga potrebnih za održavanje i sigurnost postojećih sposobnosti unutar Unije, što u konkretno, u hrvatskom slučaju znači mogućnost nastavka pribavljanja pričuvnih dijelova za helikoptere koji se nalaze u našem nacionalnom obrambenom inventaru. Slijedom navedenog, MORH ima mogućnost nabave pričuvnih dijelova, čemu prethodi zakonska procedura objave javnog natječaja na koji se mogu javiti svi koji mogu osigurati ispunjenje uvjeta iz natječaja, pa tako i tvrtke iz Ruske Federacije. Bilo kako bilo, ipak su ruske tvrtke zbog uvedenih sankcija u nepovoljnijem položaju u odnosu na ostale dobavljače usluga održavanja helikoptera MIL u sastavu OSRH. Radi se istovremeno i o političkom pitanju. Naime, SAD je najoštriji zagovornik sankcija spram Rusije, ali i najveći donator vojne opreme i naoružanja hrvatskim snagama. Pitanje je kako će se postaviti u slučaju kada bi MORH htip povjeriti remont vojnih helikoptera MIL ruskim zavodima, a ne primjerice ukrajinskim gdje SAD ima strateške interese i gdje obavještajno, financijski i na druge načine pomaže Ukrajini u borbi protiv proruskih militanata. Svaki posao za ukrajinske tvrtke smanjuje na neki način financijska sredstva koja izvana kao pomoć dolaze od SAD-a ili EU. Pojednostavljeno, interes zapada je jačanje ukrajinskog gospodarstva koje se nalazi u teškom stanju. Stoga, davanje posla Rusima može biti hrvatski autogol, isto kao ni Bjelorusima, političkom satelitu Rusije. U igri za remont iduće serije helikoptera Mi-8 na jesen ove godine je svakako i češki LOM Praha, no treba vidjeti prije svega da li mogu obavljati sve za što su deklarirani, osobito remont motora, jer je ukrajinski Motor Sich iz Zaporožja u svijetu po tome pitanju neprikosnoven i kao proizvođač istih motora. Nadalje, LOM praha bi mogao imati problem sa referencama, jer nije poznato da je radio veliki remont za neku drugu zemlju, potom je u pitanju produljenje životnog vijeka, a na koncu i cijena. Da budemo posve jasni, Zrakoplovno tehnički centar znatno je podigao svoje sposobnosti remonta helikoptera u suradnji sa ukrajinskim zavodom iz Sevastopola koji je sada pod kontrolom Rusije i sa kojim se ne može više ugovoriti nikakav daljnji remont, jer EU ne priznaje Krim kao dio Rusije. Stoga, ZTC mora pronaći partnera koji će na isti ili sličan način surađivati na remontu sljedeće serije helikoptera.

KOMENTIRAJTE (FACEBOOK)